Grunnlegger Mr. Vincentzo Lapi og hans far startet som en liten familiebedrift med syv kloakk og merket deres private label MONTE, som betyr fjell – fordi fabrikken lå i fjellområdet Treviso, i Italia. Fjellet representerer “utfordringen som skal møtes og målene som skal nås”.
På 70-tallet ble hvite forretningsskjorter hovedsakelig ansett som herreklær. Vårt firma var stort sett interessert i en bestemt nisje og tilbød derfor kun å selge hvite skjorter for forretningsmenn. Praktisk som det var for oss, fordi vi hadde en av de største stoffleverandørene Tessitura Monti Spa i nærheten. De ble ansett som en av de største leverandørene av skjortestoff siden 1895.
Da Mr. Vincentzo flyttet til motehovedstaden i Milano, ga han nytt navn til sitt private label til MONTE NAPOLEONE. Fra sin tjue kvadratmeter store boutique i Via Monte Napoleone kunne han selge flere av skjortekolleksjonene sine.
Hvorfor kalle det Monte Napoleone?
Han valgte navnet MONTE NAPOLEONE fordi det markerte fotsporene hans så vel som hans etablering i Milano, 1977.
Historisk var at halvparten av det italienske territoriet er fjellrike, og at Milano var hovedstaden til Napoleon under den tidlige italienske republikken. Det var derfor han valgte navnet som gir mening. Dessuten har det samme gatenavn Monte Napoleone som er en av de mest kjente motegatene i verden.
Mr. Vincentzo så en mulighet da Bull Market i USA startet. Svært optimisme Mr. Vincentzo flyttet til Broadway i New York for å åpne en liten skreddersydd “boutique”-butikk for å selge forretningsdresser, skjorter og slips til Wall Street-meglere. MONTE NAPOLEONE møtte hard konkurranse fra mange andre etablerte italienske og amerikanske merkevarer i løpet av de første par årene. Etter to år klarte MONTE NAPOLEONE å åpne den andre konseptbutikken i Washington.
MONTE NAPOLEONE utviklet en ny passform, som vi i dag kaller “Slim Fit”-modellen. I motsetning til den klassiske stilen til skjortene på den tiden, som var veldig posete MONTE NAPOLEONE viser verden at menn ville se mer attraktive og elegante ut i mer tilpassede skjorter.
Monte Napoleone åpnet mer enn syv flaggskipbutikker i Treviso, Milano, Madrid, Paris og Singapore i denne perioden.
Etterfulgt av aksjekrakket i USA på begynnelsen av 90-tallet. MONTE NAPOLEONE gikk fra stor suksess i New York og Washington til nesten å gå konkurs. Som et resultat bestemte selskapet seg for å flytte tilbake til Italia og utvide innen europeiske land.
Finanskrisen var hovedårsaken til at mange av våre virksomheter måtte legge ned. Det var vanskelig å holde logistikkkostnadene lave, så Mr. Vincentzo bestemte seg for å sette ut produksjon utenfor Italia, og fant mange flotte skjortefabrikker i østeuropeiske land og i Asia. Men han insisterte på å beholde familietradisjonens håndverk i produksjonen deres, slik at vi kunne opprettholde kvaliteten.
Mr. Vincentzos mor gikk bort sent på høsten, som han flyttet hjem til Italia, og stengte alle virksomheter utenfor Treviso i noen år.
Mr. Vincentzo så en ny markedsmulighet; Norge, inspirert av det fredelige og vakre landet, begynte han å designe og endre noen mål for å passe til The Scandinavian Man. MONTE NAPOLEONE ble etablert og administrert av DC Garment-byrå. Det ble det nye hovedsalgskontoret i Oslo, Norge.
Halvparten av menneskeheten er innesperret for å forhindre spredning av dødelige av COVID-19-viruset. Mange motebedrifter sliter med å overleve. Vi var redde for at det bare var et spørsmål om tid før det var vår tur, så vi bestemte oss raskt for å snu forretningskonseptet vårt og rekonstruerte e-handelsløsningen vår.
I dag er vi stolte over å dele at kunder til MONTE NAPOLEONE TAILOR kan tilpasse sine egne skjorter i komforten av sofaen hjemme. Vi er overbevist om at alle i det 21. århundre bør kunne kjøpe en skjorte der riktig lengde kan bestilles uten ekstra tilleggs- eller skjulte kostnader.
Vi kommer alle i forskjellige former og størrelser, derfor brenner vi for catering for å nå individuell kropp. Snart vil vi utnytte teknologi for å få dette til å fungere. Fremtiden er spennende, og vi ønsker deg velkommen til å bli med på vår reise!